We spreken vaak over โjezelf vindenโ alsof het een solitaire zoektocht is. Alsof we ergens diep van binnen een onveranderlijke kern kunnen ontdekken, los van de wereld om ons heen.
๐๐ข๐ข๐ณ ๐ธ๐ข๐ต ๐ข๐ญ๐ด ๐ธ๐ฆ ๐ฐ๐ฏ๐ด๐ป๐ฆ๐ญ๐ง ๐ข๐ญ๐ญ๐ฆ๐ฆ๐ฏ ๐ฌ๐ถ๐ฏ๐ฏ๐ฆ๐ฏ ๐ฌ๐ฆ๐ฏ๐ฏ๐ฆ๐ฏ ๐ท๐ช๐ข ๐ฉ๐ฆ๐ต ๐ข๐ฏ๐ฅ๐ฆ๐ณ๐ฆ?
In het andere, als andere, bij jezelf zijn.
๐๐ข๐๐ก๐ญ๐๐๐๐ซ ๐ข๐ง ๐๐ ๐ซ๐๐ฅ๐๐ญ๐ข๐ ๐ญ๐จ๐ญ ๐ก๐๐ญ ๐๐ง๐๐๐ซ๐.
De fenomenologie leert ons dat wij geen geรฏsoleerde wezens zijn. โDe vraag naar waarheid confronteert ons met een tegenspraak. Wanneer we het andere in zijn eigen aard willen kennen, moet het andere zowel anders zijn, als niet anders zijn.โ
Dit betekent dat we onszelf niet als losstaand individu kunnen begrijpen. We worden pas echt zichtbaar in relatie tot het andere, als de ander.
๐๐ ๐๐ข๐๐ฅ๐๐๐ญ๐ข๐๐ค ๐ฏ๐๐ง ๐ฅ๐ข๐๐ก๐๐๐ฆ ๐๐ง ๐ ๐๐๐ฌ๐ญ.
De Duitse filosoof en fenomenoloog Hegel beschreef de menselijke geest als iets dat zichzelf alleen via de confrontatie met de materiรซle wereld begrijpt. Lichaam en geest zijn geen gescheiden entiteiten, maar bestaan in een voortdurende wisselwerking.
“๐๐ฆ๐ต ๐ป๐ฆ๐ญ๐ง๐ฃ๐ฆ๐ธ๐ถ๐ด๐ต๐ป๐ช๐ซ๐ฏ ๐ฌ๐ข๐ฏ ๐ข๐ญ๐ญ๐ฆ๐ฆ๐ฏ ๐ฎ๐ข๐ข๐ณ ๐จ๐ฆ๐ฅ๐ข๐ค๐ฉ๐ต ๐ธ๐ฐ๐ณ๐ฅ๐ฆ๐ฏ ๐ช๐ฏ ๐ท๐ฆ๐ณ๐ฉ๐ฐ๐ถ๐ฅ๐ช๐ฏ๐จ ๐ต๐ฐ๐ต ๐ฆ๐ฆ๐ฏ ๐ข๐ฏ๐ฅ๐ฆ๐ณ ๐ป๐ฆ๐ญ๐ง๐ฃ๐ฆ๐ธ๐ถ๐ด๐ต๐ป๐ช๐ซ๐ฏ.”
Dat betekent dat we pas werkelijk bij onszelf kunnen zijn als we het andere omarmen. Niet als iets wat tegenover ons staat, maar als iets wat ons mede vormt.
๐๐ ๐ฏ๐๐ซ๐ฅ๐ข๐๐ณ๐๐ง ๐จ๐ฆ ๐ฃ๐๐ณ๐๐ฅ๐ ๐ญ๐ ๐ฏ๐ข๐ง๐๐๐ง.
Fenomenologisch waarnemen vraagt van ons om onszelf steeds opnieuw te verliezen in het andere.
Om ons niet te verzetten tegen wat vreemd of oncomfortabel voelt, maar juist daar te blijven. Want pas wanneer we het andere รฉcht laten zijn, kunnen we onszelf daarin herkennen. Wie zich openstelt voor het andere, komt uiteindelijk bij zichzelf uit.
“๐๐ฏ ๐ฉ๐ฆ๐ต ๐ข๐ฏ๐ฅ๐ฆ๐ณ๐ฆ, ๐ข๐ญ๐ด ๐ข๐ฏ๐ฅ๐ฆ๐ณ๐ฆ, ๐ฃ๐ช๐ซ ๐ซ๐ฆ๐ป๐ฆ๐ญ๐ง ๐ป๐ช๐ซ๐ฏ.”