Soms hoor ik mezelf het zeggen: “๐˜๐˜ฌ ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ถ๐˜ธ๐˜ฅ.” Of “๐˜๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ป๐˜ข๐˜ญ ๐˜ฎ๐˜ช๐˜ซ ๐˜ฃ๐˜ฆ-๐˜ฏ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ถ๐˜ธ๐˜ฆ๐˜ฏ.”
Een alledaagse uitdrukking, zo vaak gebruikt dat ik er nauwelijks bij stilsta. Maar na een ervaring houdt dit woord me bezighoudt. Wat betekent het eigenlijk om รฉcht benieuwd te zijn?

๐๐ž๐ง๐ข๐ž๐ฎ๐ฐ๐ ๐ณ๐ข๐ฃ๐ง ๐š๐ฅ๐ฌ ๐ž๐ž๐ง ๐ฆ๐š๐ง๐ข๐ž๐ซ ๐ฏ๐š๐ง ๐จ๐ฉ๐ž๐ง๐ž๐ง.
Het woordย benieuwdย heeft een bijzondere oorsprong. Het komt van het Middelnederlandseย beniet, wat โ€˜in spanning zijnโ€™ of โ€˜verwachtingsvol zijnโ€™ betekende.

Interessant genoeg is dit woord verwant aanย benijden, wat oorspronkelijk niet alleen โ€˜jaloers zijnโ€™ betekende, maar ook โ€˜ergens diep naar verlangen, iets heel graag willen wetenโ€™. Misschien is dat wat benieuwd zijn werkelijk is: niet alleen nieuwsgierigheid, maar een diep verlangen om iets te ontdekken dat zich nog niet heeft onthuld.

En als ik het langzaam uitspreek, hoor ik er nog iets anders in: ๐›๐ž-๐ง๐ข๐ž๐ฎ๐ฐ๐ž๐ง.
Wat als benieuwd zijn niet alleen een houding naar de wereld is, maar ook een manier om onszelf telkens opnieuw te laten ontstaan?

๐ƒ๐ž ๐ฐ๐š๐š๐ซ๐ก๐ž๐ข๐ ๐›๐ž๐ง๐ข๐ž๐ฎ๐ฐ๐ ๐ณ๐ข๐œ๐ก.
Waarheid is geen bezit, geen absolute zekerheid die we vast kunnen grijpen.ย Waarheid beweegt, onthult en verbergt zich, telkens opnieuw.ย Heidegger noemt ditย aletheia – niet de waarheid als een vaststaand feit, maar als iets wat zich opent en zichtbaar wordt, om zich vervolgens weer te verschuilen.

“๐‡๐ž๐ญ ๐ณ๐š๐ฅ ๐ฆ๐ข๐ฃ ๐›๐ž-๐ง๐ข๐ž๐ฎ๐ฐ๐ž๐ง.” – ๐ƒ๐ž ๐ฏ๐ž๐ซ๐ง๐ข๐ž๐ฎ๐ฐ๐ข๐ง๐  ๐ฏ๐š๐ง ๐จ๐ง๐ฌ๐ณ๐ž๐ฅ๐Ÿ.
Wat we vandaag als waar ervaren, kan morgen in een ander licht verschijnen. Waarheid toont zich niet รฉรฉn keer, maarย benieuwd zich telkens opnieuw, in het moment, in de ontmoeting, in de manier waarop we durven kijken.
We ontdekken de waarheid niet, de waarheid onthult zich, wanneer wij bereid zijn haar te ontvangen. En in dat bewegen ligt ookย vernieuwing van onszelf.

๐ƒ๐ž ๐ฆ๐จ๐ž๐ ๐จ๐ฆ ๐ฌ๐ญ๐ž๐ž๐๐ฌ ๐จ๐ฉ๐ง๐ข๐ž๐ฎ๐ฐ ๐ญ๐ž ๐›๐ž๐ ๐ข๐ง๐ง๐ž๐ง.
Benieuwd zijn vraagt moed.ย Het is de bereidheid om niet vast te houden aan wat ik al weet.
Het is het besef dat ik niet alleen waarneem, maar dat de wereld ook terugkijkt, mij beweegt, mij verandert.

Niet-weten voelt soms ongemakkelijk, maar misschien is het precies daar โ€“ in dat ongemak โ€“ dat we รฉcht bewegen.

๐–๐š๐ง๐ง๐ž๐ž๐ซ ๐ก๐ž๐› ๐ฃ๐ข๐ฃ ๐ฃ๐ž๐ณ๐ž๐ฅ๐Ÿ ๐ฏ๐จ๐จ๐ซ ๐ก๐ž๐ญ ๐ฅ๐š๐š๐ญ๐ฌ๐ญ โ€˜๐›๐ž-๐ง๐ข๐ž๐ฎ๐ฐ๐โ€™?
Misschien ligt daar de werkelijke vernieuwing. Niet in het vinden van definitieve antwoorden, maar in de manier waarop we bereid zijn elke keer opnieuw in het niet-weten te staan.

Ik ben benieuwd. En jij?