“Dat weet ik niet. Dat weet ik gewoon.”

Vandaag zat ik samen met mijn dochter (3 jaar) in de auto. We hadden een gesprek met elkaar en ze benoemde iets, waardoor ik van verbazing in verwondering viel over haar waarneming en de woorden die ze koos om dat te delen. Het was raak en het klopte. Ik vroeg aan haar: hoe weet je dat? “Dat weet ik niet. Dat weet ik gewoon”.

Het is een typisch voorbeeld van ‘vroegkinderlijk’ weten. Ze zei het vanuit een zintuigelijke zekerheid die haar vertrouwen in haar zintuigen en de informatie die ze daarmee verkrijgt, onbetwijfeld liet.

De fenomenoloog Martin Heidegger beschreef het concept Dasein, wat het fundamentele zijn van de mens betekent. Hij beschrijft dat jonge kinderen een onmiddellijk begrip van hun eigen bestaan en relatie tot de wereld om hen heen hebben, en dat dat hen in staat stelt om op een diep niveau te “weten”.

Op jonge leeftijd zijn we nog vrij van de complexe structuren van concepten en overtuigingen die later in ons leven worden gevormd. In plaats daarvan ervaren we de wereld puur en onmiddellijk, zonder filters of vooroordelen.

In deze momenten, samen met mijn dochter, voel ik de ook de uitnodiging om weer terug te keren naar deze oorspronkelijke staat van bewustzijn, waar ik de wereld waarneem zoals die zich aan mij voordoet, zonder de invloed van mijn volwassen interpretaties.

Door onszelf en de wereld om ons heen te observeren, waar te nemen en te begrijpen vanuit dit ‘vroegkinderlijke’ perspectief, krijgen we mogelijk een dieper inzicht in de essentie van de dingen en gebeurtenissen om ons heen. We kunnen de eenvoudige schoonheid van een bloem, de oprechte vreugde van een kind, of de subtiele nuances van een ontluikende bloembol op een manier waarnemen die niet beïnvloed wordt door onze volwassen vooroordelen, aannames en theoretische kaders.

Dit ‘vroegkinderlijk’ is voor mij een bron van wijsheid en begrip. Het herinnert mij er ook aan dat mijn vroegste ervaringen en percepties een blijvende invloed hebben op hoe ik de wereld zie, onderzoek, waarneem (aan neem voor waar) en begrijp.