Shownotes | Rick van Zijp: Systemische fenomenologie + Teams & organisaties
Rick vertelt over wat de fenomenologische houding is; iedere waarneming is iedere keer een nieuwe waarneming.
Over ruimte, ruimte in jezelf en ruimte in de ander.
De worsteling met leerconcepten en theoretische kaders die waarneming tot een-dimensionale dimensie terug brengt.
In een eindeloze ruimte waarnemen en dat terugbrengen naar de dagelijksheid in het systemisch werken.
Over ruimte en tijd: de vertaling maken van ongrijpbare fenomenen in systemen.
—————————
Shownotes podcastaflevering Trudy Krabbe | De fenomenologie van de worsteling
Het is iedereen gegeven om fenomenologisch waar te nemen: het enige wat je nodig hebt is de tijd en de bereidheid om langer te kijken naar een fenomeen wat verschijnt.
Fenomenologie gaat ook over de vraag: kunnen we hier mee zijn? Met alles wat er verschijnt bij de cliënt en ook in onszelf.
Fenomenologie is ook een manier om stil te worden. Het laten neerdalen van de ruis die altijd aanwezig is.
Over de tijdloosheid van fenomenen: fenomenen die zich in een ander tijdsbestek ontstaan en in het hier en nu verschijnen. “Toen speelt zich dan nu af en ook dan speelt zich soms nu af”.
Trudy deelt over een rituale beweging: het afdalen in het koude water en hoe dit in haar waarneming raakt aan een belangrijk concept van de fenomenoloog Heidegger, namelijk ‘Dasein’. In de afdaling in het water heb je eigenlijk geen andere keuze dan in jezelf te verblijven.
De gift van het fenomenologisch waarnemen: als je niet regisseert dan ontstaat het voor je. Ten dienste van jou en ten dienste van iets groters. De ervaring van de heilige stilte.
Trudy illustreert wat ‘Dasein’ is vanuit persoonlijke herinnering en ervaring. Het aanschouwen van verlies, aanwezig blijven in dat wat er verschijnt wat waarneembaar is met je ogen én met name wat er in jou verschijnt. Fenomenologisch waarnemen en Dasein is ook een manier om polariteiten te overstijgen. Dat je in je lichaam voelt, “Oh dit is zoveel groters dan dat ik kan bevatten en ik kan ernaar kijken”.
De ervaring van de dip in de stilte
Trudy deelt over het verschil tussen transitie (ik), transformatie (wij) en transcendentie (zijn) en de koppeling aan drie vormen van betekenis geven en ervaren.
Over de verantwoordelijkheid die meekomt met het werken met cliënten en levensvraagstukken en de fenomenen die verschijnen.
Het dialectisch gedachtengoed is een ingang om scherp te zijn op concepten of betekenissen die bijvoorbeeld in het systemisch werken aangenomen worden voor waar. Het spanningsveld van helderheid en oplossing bewerkstelligen en het open betreden van het onderzoek aan de hand van een vraag.
Het gaat eigenlijk altijd om de vraag: klopt het?
Het bevragen van de fenomenen en dat wat verschijnt hoeft geen verantwoording aan ons af te leggen. Kan je de drang van betekenis geven ook weer neerleggen?
Trudy deelt over de methodiek van het inner child werk, precariteit en aanmatigende nieuwsgierigheid. Het onderscheid tussen het deel van het kind en het deel van de volwassenen in ons en wat dit betekent in het begeleidingswerk.
Waarnemen gaat niet over lukken of over mislukken. Waarnemen gaat over de essentie van het fenomeen wat verschijnt.
Als je de fenomenen minder persoonlijk maakt, maar waar neemt voor wat ze zijn, dan doet dat van binnen ook wat anders in het kunnen nemen wat het/er dan is.
Over het aanvoelen van welke worsteling waardig genoeg is om beworsteld te worden. Sommige worstelingen kunnen in eerste opslag super onzinnig zijn en dat wat er onder ligt gaat in de basis vaak over het zijnsvraagstuk “wie ben ik, ben ik goed genoeg, heb ik bestaansrecht?”
De worsteling als fenomeen an sich en de worsteling als levenswijze.
Elke worsteling is een helper om mens te worden. Over de door Bert Hellinger beschreven ‘Donkere nacht van de ziel” en de drie wegen: de reiniging, de verlichting en de vereniging.
De worsteling kan een middel zijn om tot de reiniging te komen en te komen tot een bepaald karakter.